MANŞET!

KUR’AN NASIL OKUNUR VE DİNLENİR?

KUR’AN NASIL OKUNUR VE DİNLENİR? Karanlıklardan aydınlığa çıkalım, (Hadid 9) en doğru yolu bulalım (İsra 9) diye biz kullarına Kitabullah...

23.05.2017

ABDESTSİZ KUR’AN OKUMAK

ABDESTSİZ KUR’AN OKUMAK VE KUR’AN’A DOKUNMAK MI? - HEM OKUYABİLİR HEM DE DOKUNABİLİRSİN !!!
Konuyla İlgili Rivayetler: 

1- Hz. Ali: “Resûlullah (s.a.v.) cünüplük durumu hariç, her halimizde bize Kur’an okutup talim ederdi.”[1]
2-“Resûlullah (s.a.v.) tuvaletten çıktıktan sonra abdest almaksızın Kur’an okur, bizimle yemek yerdi. Cünüp halinden başka hiçbir şey O’nunla Kur’an arasına perde olmazdı.”[2]
3- Abdullah İbn-i Abbas: “Resûlullah (s.a.v.) birgün tuvaletten çıkıp ellerini yıkamıştı. Bu arada kendisi için yemek de hazırlanmıştı. Orada bulunanlardan biri:
“Ey Allah’ın Elçisi!” dedi. “ Abdest almanız için su getirelim mi? “
Resûlullah (s.a.v.): “Ben ancak, namaz kılacağımda abdest almakla emrolundum” buyurdu.
Diğer bir rivayette: Namaz mı kılacağım ki abdest alayım buyurdu.[3]
4-Hz. Ömer, Kur’an okuyan bir topluluğun arasında bulunuyordu. Bir ara tuvalete gidip geldi. Sonra tekrar Kur’an okumaya başladı. Bir adam dedi ki: “Ey Mü’minlerin Emiri! Kur’an’ı abdestsiz mi okuyacaksın?”
Ömer ona: “Sana, abdestsiz Kur’an okunmaz fetvasını kim verdi? Müseylimet’ül Kezzap mı?”[4]
5- Buhari’nin naklettiğine göre Hz. Peygamberin (s.a.v.), Bizans imparatoru Heraklius’a gönderdiği İslam’a davet mektubunda, Kur’an’dan şu âyet yazılı idi: (Hıristiyan olan Heraklius, bu mektup elindeyken sizce abdestli miydi?)

قُلْ يَا اَهْلَ الْكِتَابِ تَعَالَوْا اِلٰى كَلِمَةٍ سَوَاءٍ بَيْنَنَا وَبَيْنَكُمْ اَلَّا نَعْبُدَ اِلَّا اللّٰهَ وَلَا نُشْرِكَ بِهٖ شَيْپًا وَلَا يَتَّخِذَ بَعْضُنَا بَعْضًا اَرْبَابًا مِنْ دُونِ اللّٰهِ فَاِنْ تَوَلَّوْا فَقُولُوا اشْهَدُوا بِاَنَّا مُسْلِمُونَ


“Ey Ehli Kitap! Sizinle bizim aramızda ortak olan bir söze gelin:  Allah’tan başkasına ibadet etmeyelim. O’na hiçbir şeyi ortak koşmayalım. Allah’ın yanısıra kimimiz kimilerimizi Rablaştırmasın. Eğer bunlardan yüz çevirirlerse, işte o zaman: Şâhit olun ki biz müslümanlarız! deyin.”[5]
6-Kur’an’a abdestsiz dokunulamayacağını savunanların en sağlam gibi gözüken delili: “O’na tertemiz olanlardan başkası el süremez.”[6] âyetidir. Ancak bu âyetin nüzul (iniş) sebebi tamamen farklıdır. Şöyle ki:
 Mekkeli müşrikler, Hz. Peygamber’e Allah tarafından gönderilen Kur’an’ın, daha kendisine ulaşamadan şeytanlar tarafından değiştirildiğini ileri sürüyorlardı. Onlara göre, Muhammed’in insanlara okuyup anlattığı, Allah’ın gönderdiği değil, şeytanların değiştirerek kendisine verdiği mesajlardan ibaretti. Allah peygambere Cebrail vasıtasıyla vahiy gönderiyor, ama daha eline ulaşamadan, şeytanlar Cebrail’den kaptıkları bu vahiyleri, değiştirerek Muhammed’e veriyorlardı(!) İşte Allah, müşriklerin bu iddialarına cevap olarak, Kur’an’a “tertemiz olan melekler”den başkasının asla el süremeyeceğini ifade etmek için:
اِنَّهُ لَقُرْاٰنٌ كَرٖيمٌ فٖى كِتَابٍ مَكْنُونٍ لَا يَمَسُّهُ اِلَّا الْمُطَهَّرُونَ
 “O, Levh-i Mahfuz’da korunmuş değerli bir kitaptır. O’na tertemiz olanlardan başkası el süremez.” buyurmuş, şeytanların Kur’an’a asla dokunamayacaklarını haber vermiştir.
Yani tertemiz olanlardan kasıt, abdestli olanlar değil, meleklerdir.[7]

●●●

BU RİVAYETLERDEN ÇIKARILABİLECEK SONUÇ:

1- Kur’an’ı Kerim’i abdestsiz de okuyabilir, ona dokunabiliriz.
2- Abdestsizlik, Kur’an okumaya, ona dokunmaya, yanımızda taşımaya asla engel olmamalıdır.
3- Şart olmamakla birlikte, Kur’an’ı abdestli iken okumak, ona abdestli iken dokunmak elbette tercih edilmelidir.

Mustafa Tulukcu
Tavşanlı İHL Meslek Dersleri Öğretmeni
●●●
[1] Kütüb-i Sitte C. 10 Sh. 548
[2] Kütüb-i Sitte C. 10 Sh. 549
[3]Tirmîzi -Tahara 98. Eğer Kur’an’ı okumada ya da O’na dokunmada abdestli olmak şart olsaydı, Resûlullah (s.a.v):”Ben ancak namaz kılacağımda ve Kur’an okuyup ona dokunacağımda abdest almakla emrolundum“ buyurması gerekmez miydi?
[4]İmam Malik – Muvatta C.1 Sh. 347 Müseylime’tül Kezzap: Resûlullah (s.a.v.) zamanında, Yemen’de peygamberlik iddiasıyla ortaya çıkan düzenbaz.
[5] Ali İmran 3/64 Eğer Kur’an’a ancak abdestli olanlar dokunabilirse, Hz Peygamber (s.a.v.) içinde Kur’an’dan âyetler bulunan bir mektubu müslüman olmayanlara ne diye göndersin?  Allah, Kur’an’ı Kerim’de kâfirler için:“Muhakkak ki müşrikler pisliktir“ (Tevbe 28) ”Onlar pistir“ (Tevbe 95) buyuruyor. Kâfirler bu durumda olmalarına rağmen Kur’an’ı ellerine alıp okuyabilecekler, ama bir müslüman ona dokunamayacak! Bu nasıl mantık? Cünüp olduğu bir anda sokakta karşısına çıkan peygamberden kaçıp yolunu değiştiren Ebu Hüreyre’ye, daha sonra Peygamberimiz (s.a.v.“Demek bu sebeple yolunu değiştirdin. Subhanallah! Müslüman pis olmaz ki!” buyurduğunu unutmayalım (Kütüb-i Sitte c.10 sh 554)
[6] Kur’an - Vakıa 56/77-79 
[7] Daha geniş bilgi için bkz: İbn-i Kesir – Muhtasar C.5 Sh.2496● Seyyid Kutup – Fi Zılâli’l Kur’an C.11 Sh. 211● Mevdûdi – Tefhimu’l Kur’an C.6 Sh. 107

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.